内村鑑三の言葉

無教会主義や内村鑑三、キリスト教について

内村鑑三 「最大の奥義」

内村鑑三 「最大の奥義」
(大正十二年六月十日 『聖書之研究』第二百七十五号)

奥義中の奥義は、悪に関する奥義である。悪が善を為すは、確実なる実験の事実である。しかれども、悪はそれがゆえに善なるにあらず。また、善はそれがゆえに悪なるにあらず。サタン彼自身が、神御自身を神と成すがために、必要である。
しかればとて、サタンはサタンであって、もちろん神でない。どうしてそのことがありあとうか(※あることができようか)。哲学的に説明することはできない。
しかれども、道徳的に、また信仰的に、真である。私が、私の生涯において出会いし最悪の人が、私を最も高く神にまで引き上げた人であった。また、私が流せし最も熱き涙が、天の光を集めて、これを私の霊魂に投げ入るる鏡玉(レンズ)の役目をなす露の滴(したたり)であった。
これは誠に人生の奥義である。悪に関する奥義である。私は単にこれあるを信ずる。しこうして神を讃美したてまつる。しこうして、このことを為す間に、悪はこれを憎み、善はこれを愛することをやめない。

 

「MYSTERY」

The mystery of all mysteries is the mystery of evil. That evil does good is a sure fact of experience ; yet evil is not good, and good is not evil. The very Satan is needed to make the very God a god ; yet Satan is Satan, and God is God. How could that be is philosophically inexplicable, but morally and spiritually true. The worst man I have ever met in my life was one who did most to uplift me to God ; and the hottest tears I ever shed were dews which gathered heavenly light into my soul. Oh the mystery of life, the mystery of evil ! I simply believe it, and praise God for it, ― all the while, without ceasing to hate evil and love good.